Neuropsychological performance of socioeconomically vulnerable students

Authors

  • Danielle Diniz de Paula Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Flaviana Gomes da Silva Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Juliana Nunes Santos Instituto de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICTIN) da Universidade Federal de Lavras
  • Letícia Corrêa Celeste Universidade de Brasília
  • Luciana Mendonça Alves Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.51207/2179-4057.20240050

Keywords:

Speech Therapy, Neuropsychology, Cognition, Learning, Vulnerability

Abstract

Objective: To analyze the performance in neuropsycho-logical tasks of socioeconomically vulnerable children and adolescents with and without poor academic achie-vement during the COVID-19 pandemic. Methods:Observational analytical cross-sectional study compri-sing 100 individuals 7 to 17 years old. It was conducted between July 2020 and January 2021, with the following instruments: NEUPSILIN, and NEUPSILIN-Inf. Results:84 assessments were validated, and 42.9% of participants had poor academic performance. The comparison between groups divided by academic performance revealed statistical differences in some memory, arithmetic, oral and written language, and executive functions subtests. The analysis per age group revealed statistical differences in memory and oral and written language subtests. The multivariate analysis revealed statistical differences in total arithmetic skills and oral language. Considerations: The results indicate that the study population performed worse in the arithmetic skills and oral and written language tasks.

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Author Biographies

Danielle Diniz de Paula, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Fonoaudióloga; Mestrado em Ciências Fonoaudiológicas pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Flaviana Gomes da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Fonoaudióloga; Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Fonoaudiológicas da UFMG.

Juliana Nunes Santos, Instituto de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICTIN) da Universidade Federal de Lavras

Fonoaudióloga pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); Doutora e Mestre em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da UFMG; Instituto de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICTIN) da Universidade Federal de Lavras, Campus São Sebastião do Paraíso.

Letícia Corrêa Celeste, Universidade de Brasília

Fonoaudióloga. Doutora e Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); Pós-doutora pela Université Paris Diderôt; Universidade de Brasília.

Luciana Mendonça Alves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Fonoaudióloga; Doutora e Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); Pós-doutora em Linguística pelo Laboratoire Parole et Langage (LPL), Aix-Marseille Université, França; UFMG.

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Published

2024-12-01

How to Cite

Paula, D. D. de, Silva, F. G. da, Santos, J. N., Celeste, L. C., & Alves, L. M. (2024). Neuropsychological performance of socioeconomically vulnerable students. Psychopedagogy Journal, 41(126), 498–511. https://doi.org/10.51207/2179-4057.20240050

Issue

Section

Original Articles