Neuropsychological performance of socioeconomically vulnerable students
DOI:
https://doi.org/10.51207/2179-4057.20240050Keywords:
Speech Therapy, Neuropsychology, Cognition, Learning, VulnerabilityAbstract
Objective: To analyze the performance in neuropsycho-logical tasks of socioeconomically vulnerable children and adolescents with and without poor academic achie-vement during the COVID-19 pandemic. Methods:Observational analytical cross-sectional study compri-sing 100 individuals 7 to 17 years old. It was conducted between July 2020 and January 2021, with the following instruments: NEUPSILIN, and NEUPSILIN-Inf. Results:84 assessments were validated, and 42.9% of participants had poor academic performance. The comparison between groups divided by academic performance revealed statistical differences in some memory, arithmetic, oral and written language, and executive functions subtests. The analysis per age group revealed statistical differences in memory and oral and written language subtests. The multivariate analysis revealed statistical differences in total arithmetic skills and oral language. Considerations: The results indicate that the study population performed worse in the arithmetic skills and oral and written language tasks.
Downloads
References
Bartholomeu, D., Montiel, J. M., Néia, S., & Silva, M. C. R. (2016). Social Skills and School Performance in Portuguese and Mathematics in Elementary School Students. Temas em Psicologia, 24(4), 1359-1373. https://doi.org/10.9788/tp2016.4-09en
Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78(2), 647-663. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01019.x
Bolsoni-Silva, A. T., Levatti, G. E., Guidugli, P. M., & Marim, V. C. M. (2015). Problemas de comportamento em ambiente familiar em escolares e pré-escolares diferenciados pelo sexo. Interamerican Journal of Psychology, 49(3), 354-364. http://hdl.handle.net/11449/234466
Boruchovitch, E. (1999). Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(2), 361-376. https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000200008
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2019). Índice de Desenvolvimento da Educação Básica: Resultados e Metas. Ministério da Educação. http://ideb.inep.gov.br/
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2020). Relatório Brasil no Pisa 2018: Versão Preliminar. Ministério da Educação. http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf
Capovilla, A. G. S., Assef, E. C. S., & Cozza, H. F. P. (2007). Avaliação neuropsicológica das funções executivas e relação com desatenção e hiperatividade. Avaliação Psicológica, 6(1), 51-60. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712007000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Comitê Científico - Núcleo Ciência pela Infância - NCPI. (2016). Funções executivas e desenvolvimento infantil: habilidades necessárias para a autonomia: estudo III. Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal. https://ncpi.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Funcoes_executivas.pdf
Correia-Zanini, M. R. G., Marturano, E. M., & Fontaine, A. M. G. V. (2016). Adaptação à escola de ensino fundamental: Indicadores e condições associadas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 68(1), 19-34. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1809-52672016000100003
Costa, D. I., Azambuja, L. S., Portuguez, M. W., & Costa, J. C. (2004). Neuropsychological Assessment of Children. Jornal de Pediatria, 80(2), 76-77. https://doi.org/10.1177/088307388700200101
Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2013). Funções executivas: desenvolvimento e intervenção. Temas sobre Desenvolvimento, 19(107), 206-212. https://www.researchgate.net/profile/Natalia-Dias-13/publication/281177320_funcoes_executivas_desenvolvimento_e_intervencao/links/5604497408ae8e08c089ac7f/funcoes-executivas-desenvolvimento-e-intervencao.pdf
Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 118(17), e2022376118. https://doi.org/10.1073/PNAS.2022376118
Faro, A., Bahiano, M. A., Nakano, T. C., Reis, C., Silva, B. F. P., & Vitti, L. S. (2020). COVID-19 and mental health: The emergence of care. Estudos de Psicologia, 37, e200074. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037E200074
Fonseca, R. P., Salles, J. F., & Parente, M. A. M. P. (2009). NEUPSILIN: Instrumento de Avaliação Neuropsicológica Breve. Vetor.
Garbarino, M. I. (2021). Queixa escolar e gênero: a (des)construção de estereótipos na educação. Revista Brasileira de Educação, 26, e260011. https://doi.org/10.1590/s1413-24782021260011
Golbert, C. S., & Salles, J. F. (2010). Desempenho em leitura/escrita e em cálculos aritméticos em crianças de 2a série. Psicologia Escolar e Educacional, 14(2), 203-210. https://doi.org/10.1590/S1413-85572010000200003
Guadagnini, M. F., & Simão, A. N. P. (2016). Investigação da atenção de adolescentes que apresentam mau desempenho escolar. Revista Psicopedagogia, 33(102), 251-261. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000300004
López-Noguero, F., Gallardo-López, J. A., & García-Lázaro, I. (2021). The educational community in the face of covid-19 discursive analysis on vulnerability and education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 6716. https://doi.org/10.3390/ijerph18136716
Maia, F. A., Soares, A. B., & Leme, V. B. R. (2019). Relações Interpessoais em alunos na transição para o 6º ano do Ensino Fundamental. Perspectivas En Psicología, 16(1), 1-13. http://perspectivas.mdp.edu.ar/revista/index.php/pep/article/view/386
Marturano, E. M., Trivellato-Ferreira, M. C., & Gardinal, E. C. (2009). Estresse cotidiano na transição da 1a série: percepção dos alunos e associação com desempenho e ajustamento. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22(1), 93-101. https://doi.org/10.1590/s0102-79722009000100013
Nobre, F. S. S., Bandeira, P. F. R., & Valentini, N. C. (2017). Academic achievement associated with motor performance and sex in different subcultures. Journal of Human Growth and Development, 27(2), 213-218. http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.115027
Paula, A. P., Prací, F. C., Santos, G. G., Pereira, S. J., & Stival, M. C. E. E. (2018). Transição do 5º para o 6º ano no ensino fundamental: processo educacional de reflexão e debate. Revista Ensaios Pedagógicos, 1, 33-52. https://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/v8/v8-artigo-3-transicao-do-5-para-o-6-ano-no-ensino-fundamental.pdf
Pazeto, T. C. B., León, C. B. R., & Seabra, A. G. (2017). Avaliação de habilidades preliminares de leitura e escrita no início da alfabetização. Revista Psicopedagogia, 34(104), 137-147. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Piccolo, L. R., Falceto, O. G., Fernandes, C. L., Levandowski, D. C., Grassi-Oliveira, R., & Salles, J. F. (2012). Variáveis psicossociais e desempenho em leitura de crianças de baixo nível socioeconômico. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 28(4), 389-398. https://doi.org/10.1590/S0102-37722012000400004
Pires, A. B. C., & Simão, A. N. P. (2017). Avaliação de crianças com indicação de dificuldades de aprendizagem pelo instrumento NEUPSILIN-Inf. Revista Psicopedagogia, 34(104), 148-157. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Pureza, J. R., Jacobsen, G. M., Siqueira, L. S., Gonçalves, A. H., Cardoso, C.O., & Fonseca, R. P. (2015). Funções Executivas: fundamentos teóricos e implicações clínicas educacionais. Dislexia: novos temas, novas perspectivas (pp.103-121). Wak.
Reis, L. M. S., & Nogueira, M. O. (2021). Transição para o ensino fundamental II: o que dizem as pesquisas brasileiras. Linhas Críticas, 27, e37594. https://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/16281
Rezende, B. A., Lemos, S. M. A., & De Medeiros, A. M. (2019). Quality of life of children with poor school performance: association with hearing abilities and behavioral issues. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, 77(3), 147-154. https://doi.org/10.1590/0004-282x20190011
Rosa, A. R., Fernandes, G. N. A., & Lemos, S. M. A. (2020). Desempenho escolar e comportamentos sociais em adolescentes. Audiology - Communication Research, 25, e2287. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2287
Salles J. F., Fonseca, R. P., Parente, M. A. M. P., Cruz-Rodrigues, C., Mello, C. B., Barbosa, T., & Miranda, M. C. (2016). NEUPSILIN-Inf: Instrumento de Avaliação Neuropsicológica Breve para crianças (1ª ed.). Vetor.
Santos M. J. C., Vilhena, E. M. S. R., Antonelli, R. A., & Meurer, A. M. (2020). Desempenho Acadêmico e Características Sociodemográficas, Comportamentais, Psicológicas e de Formação Docente: Análise de Alunos Portugueses da Área de Negócios. Contabilidade Vista & Revista, 31(2), 192-220. https://doi.org/10.22561/cvr.v31i2.5286
Schoenel, A. S. P., Araújo, L. L., Lemos, S. M. A., & Escarce, A. G. (2020). Influência do processamento fonológico no mau desempenho escolar: revisão sistemática de literatura. CoDAS, 32(5), e20180255. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192018255
Silva, R. M. C., Fernandes, G. N. A., Escarce, A. G, & Lemos, S. M. A. (2022). Recursos do ambiente familiar e desempenho escolar: análise de fatores associados em adolescentes do ensino fundamental. CoDAS, 34(2), e20210058. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20212021058
Silva, V. S. (2016). Um olhar para além da pobreza: fatores de risco e proteção para o desempenho cognitivo de adolescentes em situação de vulnerabilidade social. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Alagoas].
Siqueira, C. M., & Gurgel-Giannetti, J. (2011). Mau desempenho escolar: uma visão atual. Revista da Associação Médica Brasileira, 57(1), 78-87. https://doi.org/10.1590/S0104-42302011000100021
Tomáz, R. F. S., & León, C. B. R. (2021). Intervenções em funções executivas na primeiríssima infância: revisão da literatura. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 21(1), 9-23. http://dx.doi.org/10.5935/cadernosdisturbios.v21n1p9-23
United Nations Development Programe/ Programa da Organização das Nações Unidas para Desenvolvimento - PNUD. (2022). Overview: New threats to human security in the Anthropocene: Demanding greater solidarity. Special Report on Human Security. https://hdr.undp.org/en/2022-human-security-report
Viapiana, V. F., Giacomoni, C. H., Stein, L. M., & Fonseca, R. P. (2016). Evidências de Validade do Subteste Aritmética do TDE-II: da Psicometria moderna à Neuropsicologia Cognitiva. Neuropsicologia Latinoamericana, 8(2), 16-26. https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/306.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Danielle Diniz de Paula, Flaviana Gomes da Silva, Juliana Nunes Santos, Letícia Corrêa Celeste, Luciana Mendonça Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.