A decade of Piafex

a summary of the program 10 years after its publication

Authors

  • Letícia de Fátima Martins Rodrigues Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.51207/2179-4057.20240042

Keywords:

Piafex, Funções Executivas, Autorregulação, Desenvolvimento Infantil, Intervenção Educacional

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Letícia de Fátima Martins Rodrigues, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Psicologia; Bolsista PIBIC CNPq.

References

Barnett, W. S., Jung, K., Yarosz, D. J., Thomas, J., Hornbeck, A., Stechuk, R., & Burns, S. (2008). Educational effects of the Tools of the Mind curriculum: A randomized trial. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 299-313.

Brito, G., Leon, C. B. R., Ribeiro, C., Trevisan, B. T., Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2022). Evidence-Based Practices in a Social Project: Promotion of Executive Functions in Children from Northeastern Brazil. Journal of Cognition and Development, 23(5), 712-731. https://doi.org/10.1080/15248372.2022.2100396

Campos, A. P. S. D. (2016). Adaptação de um programa de intervenção em funções executivas e autorregulação no contexto escolar para crianças do 3º ao 5º ano do ensino fundamental. [Dissertação de mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo]. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22710

Cantiere, C. N. (2018). Intervenção em funções executivas em alunos dos três anos iniciais do ensino fundamental e sua relação com desempenho cognitivo e perfil comportamental. [Tese de doutorado, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo]. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24565

Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid Executive Function development in children 4 to 12 years old. Science, 33(6045), 3959-964.

Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2013). Piafex – Programa de Intervenção em Autorregulação e Funções Executivas. Memnon.

Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2015a). Is it possible to promote executive functions in preschoolers? A case study in Brazil. International Journal of Child Care and Education Policy, 9, 6. https://doi.org/10.1186/s40723-015-0010-2

Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2015b). The Promotion of Executive Functioning in a Brazilian Public School: A Pilot Study. The Spanish Journal of Psychology, 18, 1-14. https://doi.org/10.1017/sjp.2015.4

Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2016). Intervention for executive functions development in early elementary school children: effects on learning and behaviour, and follow-up maintenance. Educational Psychology, 37(4), 468-486. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1214686

Exel, A. L. (2021). Impacto de uma intervenção precoce em funções executivas e autorregulação na saúde mental e habilidades cognitivas de escolares de Maceió. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Alagoas]. http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/8635

Freire, R. C. L. (2018). PIAFEX-SD: Programa de intervenção em autorregulação e funções executivas para a síndrome de Down. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/26762

Meltzer, L. (2010). Understanding, assessing and teaching executive functions processes. In L. Meltzer (Org.), Promoting executive functions in the classroom (pp. 3-27). The Guilford Press.

Published

2024-12-01

How to Cite

Rodrigues, L. de F. M. (2024). A decade of Piafex: a summary of the program 10 years after its publication. Psychopedagogy Journal, 41(126), 635–638. https://doi.org/10.51207/2179-4057.20240042

Issue

Section

Review